duminică, 5 decembrie 2010

“MOFTURI LA UNION” – PRODUCȚIE UNATC găzduită de Teatrul de Comedie la Sala Nouă


SPECTACOL REPREZENTATIV PENTRU UNATC

Un spectacol, fără specificări referitoare la cei douăzeci de tineri actori – absolvenți sau masteranzi - , a fost dirijată de dascăli, profesori coordonatori cu simț pedagogic pentru evidențierea celor aleși în distribuție. Cu “Mofturi la Union” s-a încheiat COMEDIA ȚINE LA TINEri, fiind un spectacol în afara concursului, care salva impresia tristă lăsată de majoritatea unor “examene” aflate în competiție.

Un scenariu ingenios, realizat de Liviu Dorneanu și prof. univ. dr. Gelu Colceag, ansambla fragmente din scrierile lui Caragiale din proză și teatru. Inspiratul scenariu prin momentele de musical de la Union, lega situațiile cu personajele specifice lui Caragiale. Reușita spectacolului aparține unui colectiv alcătuit din profesorii coordonatori prof. univ. dr. Gelu Colceag, lect. univ. dr. Roxana Colceag, drd. Raluca Rusu, prep. univ. Vlad Logigan, scenografia Raluca Ignat, pregătirea muzicală Răzvan Diaconu și Letiția Vlădescu.

Nu putem spune decât “Jos pălăria ! “, vorba celor de la ProTv, pentru acest spectacol în care era pusă subtil în evidență actualitatea lui Caragiale “contemporanul nostru” și capacitățile tinerilor actori de la UNATC. Cu credibilitate și plăcere de joc, toți s-au dăruit rolurilor atribuite. Fetele de la Union: Sânziana Tarța (Domnișoara Fanelly), Denisa Nicolae (Mimi), Ioana Mărcoiu (Fifi), Sabrina Iașchievici (Gigi),Ioana Ancea (Lili), se remarcau prin posibilitățile de a susține cu vervă cerințele unui posibil spectacol musical. Se remarcau deasemenea: Sergiu Fleșner (I.D.Ionescu) , Sabina Brândușe (Aglaița), Georgiana Dumbravă (Tanța), Anca Dumitra (Măndica), Ștefania Manta (Tincuța), Cristina Florea (Veturia), Mihai Costache (Nenea Iancu) sau Mihajlo Milenkoski în chelnerul cel lipsit de replică. Alături le-au fost și Alex Ion, Silviu Debu, Eduard Cârlan, Mihai Costache, Felix Dumitrescu, Valentin Paraschiv, Corneliu Ulici, nume ce trebuiesc urmărite când șansa, norocul de care au nevoie, le vor marca evoluțiile viitoare. Au demonstrat toți cei din distribuție, un exercițiu de studiu creativ executat și ireproșabil conceput pedagogic de unii dascăli de la UNATC. Dovedeau știința de a concepe personajele cu un remarcabil profesionalism, în apariții scurte, examen dificil chiar pentru un actor cu practică scenică.

Rămâne însă, deschisă întrebarea, de ce în competiția COMEDIA ȚINE LA TINEri interpretările multor actori nu au fost credibile? Pretențiile de originalitate ale unor tineri regizori care ignorau rostul actorilor aleși în distribuție pot fi o cauză. Pregătirea viitorilor regizori la UNATC rămâne discutabilă.

P.S. Din cele nouă spectacole participante la competiția COMEDIA ȚINE LA TINEri inițiată de Teatrul de Comedie, patru se declară că ar fi fost producții separate, independente de UNATC (trei) și de Universitatea “Spiru Haret”(una). Specificarea din programul fiecărui spectacol, menționa însă cu mândrie, stadiul studiului realizatorilor – masterat, absolvent, etc -, deci dependența lor de respectivele universități. Observațiile privind spectacolele concurente la cea de a cincea ediție a COMEDIEI ȚINE LA TINEri – în consens și cu cei trei colegi de juriu (apreciatele actrițe Dorina Chiriac și Mihaela Teleoacă, tânărul regizor, Vlad Cristache) -, au intenționat să avertizeze asupra rezultatelor unei pregătiri profesionale superficiale ale tinerilor creatori, în special a celor din compartimentul regie. Mulțumesc tinererei viitoare regizoare, Catinca Drăgănescu pentru răspunsul la observațiile din postarea anterioară. Cât despre nemulțumirile unor colegi exprimate sub pavăza anonimatului, trebuie amintită replica lui Farfuridi : “O dăm anonimă !” . Sperăm că l-au citit măcar pe Caragiale!

Doresc … “baftă” tuturor participanților la manifestarea unicat organizată cu eforturi de Teatrul de Comedie, datorată managerului său sufletist, George Mihăiță, și mai atenționez încă odată asupra necesității unei pregătiri profesionale cu bază culturală pentru ca învățământul artistic să ofere personalitățile așteptate în viitor de teatrul nostru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu