luni, 2 ianuarie 2012

“ CABINA ARTISTELOR “ – ArCuB

REUȘITĂ ÎNTÂLNIRE ÎNTRE GENERAȚII

Precizăm din nou, că ArCuB se află pe strada Batiștei nr.14, în buricul târgului și este fostul ARLUS de pe timpurile de tristă amintire, fiind acum Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului București. Sala și scena au fost renovate, programele Centrului sunt bogate și variate, o atenție deosebită fiind acordată proiectelor de teatru.

“Cabina artistelor” este un proiect ce reușește o impresionantă întâlnire între generații de creatori din teatru. La doar 25 de ani, regizorul Alexandru Mâzgăreanu s-a afirmat în viața teatrală. S-a lansat cu “Romanțioșii” în cadrul prestigioasei manifestări COMEDIA ȚINE LA TINEri, și-a confirmat apoi, capacitățile prin spectacolul de masterat “Funcționarii” de la Teatrul Metropolis (comentat pe blog) și a ajuns pe prima scenă a țării la Teatrul Național “I.L.Caragiale” cu un specatcol deosebit “Purificare” (comentat pe blog). Propune acum la ArCuB un spectacol cu o distribuție surprinzătoare ce reunește actrițe din generații diferite. Piesa aleasă aparține cehului Arnost Goldflam, actor, scenarist și dramaturg contemporan. Este o comedie amară despre viața lipsită de satisfacții a patru actrițe dintr-un teatru de provincie, o scrire generoasă în oferta partiturilor pentru interprete. Monologurile sunt baza acțiunii, conflictul dramatic este fragil construit, dar textul atrage prin dezvăluiri mai puțin cunoscute din culisele vieții teatrale. Fiecărui personaj i se definește biografia marcată de nemulțumiri personale, dar și de bucurii, biografie pe care trebuie să o lase în culise când intră în lumina reflectoarelor.

O întâlnim astfel pe Lisa, o actriță vârstnică, singură, copiii fiindu-i plecați, o persoană tristă ce își execută conștiincios profesia și uneori devine răutăcioasă cu colegele. Coca Bloos, actrița Teatrului Mic, reușește din nou în acest rol, să întreprindă o creație greu de uitat. Este senzațională în fiecare moment, și când nu are replică, prin modul cum relaționează cu partenerele. Colega Lisei de cabină, Truda va primi prin telefon vestea că soțul a părăsit-o, înainte de a intra în scenă. Este o femeie înăcrită de neajunsurile vieții de actriță, dar cu un suflet sensibil și apropiată sincer de colege. Roxana Ivanciuc, actriță activă în proiecte independente, interpretează excelent personajul Truda, definiind nuanțat stările prin care acesta trece. Klara apare ca o colegă de cabină mai secretoasă privind viața personală, și manifestă ambiție și dorință de afirmare. Alexandra Fasolă , o tânără actriță mai puțin cunoscută, reușește să contureze credibil personajul, să-i sugereze frământările interioare tăinuite dibaci. În rolul Klara, în altă reprezentație, este distribuită și Sorina Ștefănescu. Vom viziona și acel spectacol pentru că echipa reunită de tânărul regizor Alexandru Mâzgăreanu merită o atenție deosebită. Roxana Ivanciuc și Alexandra Fasolă au avut prilejul de a se lansa prin acest spectacol ca personalități pe care orice regizor trebuie să le solicite. De la Ofelia din “Hamlet” de la Teatrul Metropolis, trecând prin alte roluri reușite, Ioana Anastasia Anton interpretează pe Marie , o tânără actriță ingenuă care se îndrăgostește cu naivitate de un admirator, ca în final fiind gravidă și părăsită de iubit, să ajungă în pragul unui act necugetat. Teatral, finalul spectacolului, este confuz și nu și-a găsit împlinire. Ioana Anastasia Anton trăiește însă, intens, cu sensibilitate, visurile și frământările intime ale lui Marie, definiind fermecător personajul.

Interpretarea celor patru actrițe din generații diferite, fiecare cu un CV divers mai mult sau mai puțin cunoscut, a fost coordonată cu multă atenție de regizor pentru a evidenția talentul ce îl dețin. A reușit să armonizeze capacitățiile și experiența fiecăreia prin urmărirea constructului de relație dintre personaje condus de la o scenă la alta și amplificat și când acestea nu au replică. Se poate spune despre regizorul Alexandru Mâzgăreanu că deține și un har pedagogic special de a prezenta un concept regizoral în primul rând prin intermediul actorilor distribuiți, aceștia fiind baza comunicării emoției și provocării gândului interior al spectatorilor.

Viziunea sa teatrală de ansamblu asupra lecturii scenice a unui text mediocru este admirabilă. Spectacolul are o strălucire vizuală aparte, plină sensuri ușor descifrabile. Decorul aparent simplu, aparține regizorului. Patru mese de machiaj ale unei cabine sunt mereu manevrate pe scena dominată central de un dulap obișnuit de haine, cu uși colorate cu afișe de teatru. Este însă, un dulap magic. Când ușile sale se deschid, actrițele trec în lumea visurilor, a rolurilor mai mult ori mai puțin împlinite. Scena prinde o altă lumină pentru “Romeo și Julieta” sau pentru alte aspirații de vis ale artistelor din cabină. Prin aceste inserturi abil construite de creatorul decorului și regizor, se trece discret în tărâmul tainic al sufletului frământat al slujitorilor teatrului.

Decorul devine punct forte al vizualizării conceptului regizoral, și își află un sprijin subsanțial în costumele superb imaginate de Alexandra Boerescu. Foarte rar poți întâlni în rândul scenografilor pe acei creatori de costume care să sprijine esențial viziunea regizorală. Alexandra Boerescu imaginează inspirat, până în detaliu, o sumedenie de costume pentru “teatru în teatru” în care sunt implicate personajele. Prin desen și culoare fiecare costum cu haz sugerează rolurile artistelor din cabină, dar și ținuta lor particulară, personalitatea ca oameni din afara scenei. Artistele au de jucat vestale, iepurași, vulpițe, etc, iar fiecare costum, în raport cu situațiile, dă o notă de umor irezistibil momentului, dar și o undă dramatică. Numele Alexandra Boerescu trebuie reținut ca un designer vestimentar de valoare pentru teatru.

Alexandru Mâzgăreanu conduce cu fermitate povestea celor patru artiste măcinate de frustrări, nemulțumiri, sacrificii, ca orice om obișnuit, și dă spectacolului o aură emoțională, dar și fin umor. Dezvăluie de fapt, adevărul despre viața chinuită din spatele cortinei, trăită de actorul care se consumă în fiecare zi pentru a mulțumi publicul ce îl aplaudă.

“Cabina artistelor” este o nouă reușită a proiectelor ArCuB, ce propune întâlnirea cu generații de marcă ale vieții teatrale într-un spectacol care nu poate nemulțumi pe nimeni. Se încadrează în rândul evenimentelor plăcute ale teatrului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu