miercuri, 2 mai 2012

“ X mm din Y km “ și “ 20/20” – TEATRUL INDEPENDENT ( Gazdă Teatrul Odeon)


DOUĂ SPECTACOLE DE EXCEPȚIE PENTRU … UN ALTFEL DE TEATRU

         Apropiată de teatrul independent și consecventă drumului său de a configura o altă expresie actului teatral, GIANINA CĂRBUNARIU se dovedește din nou, a fi cea mai inventivă regizoare a tinerei generații. Nu adaptează piese de teatru, nu realizează “spectacole după …” mari dramaturgi, ci și-a atribuit sarcina dificilă de a fi autorul dramatic și totodată regizorul spectacolelor propuse. S-a lansat cu “Stop the Tempo” în 2003 la Teatrul Luni de la Green Hours, și-a perfecționat studiile de dramaturg, piesele sale sunt jucate pe diferite meridiane, ca și spectacolele realizate cu trupe independente.
         Teatrul Odeon a găzduit un eveniment prin prezentarea spectacolelor “X mm din Y km” – producție din noiembrie 2011 a Colectivului A cu premiera la Fabrica de pensule din Cluj-Napoca și “20/20” – producție din octombrie 2009  a Studioului Yorick și dramAcum din Târgu Mureș, spectacole de Gianina Cărbunariu. În urma unei solide documentări  și-a alcătuit scenariile pe teme importante pentru istoria actuală, dosarele fostei Securității și confruntările din martie 1990 dintre români și maghiari  la Târgu Mureș. Temele alese nu intenționează un “teatru document” și nici un “teatru istoric” sau “politic”. Poate fi considerat act teatral social. Relatează cu sprijinul actorilor dăruiți intențiilor sale regizorale, acțiuni, situații, conflicte, fără să dezvolte personalitatea psihologică particulară a personajelor. Actorii reuniți în distribuții, interpretează și sugerează admirabil, tipologii umane cu sens major social. Situațiile de excepție alese de realizatoarea spectacolelor, sunt numai un pretext de provocare a spectatorilor pentru a judeca lucid momentele prezentate, fără efecte teatrale convenționale pentru influențarea receptorului. Nu condamnă nici acțiunile fostei Securități, nici conflictul interetnic de la Târgu Mureș pentru că este un tânăr realizator care nu s-a confruntat direct cu ele, ci în urma documentării le dă o undă etică universală, pentru judecarea lor de către publicul zilelor noastre, confuz prin fragilitatea învățământului și a informației cultivate de mass media. Gianina Cărbunariu cultivă un … altfel de teatru, echidistant teatral față de subiect și atractiv prin credibilitatea rostului divers conținut de replică în raport cu situațiiile și iscă numeroase întrebări celui din sală.
         Spectacolele sale sunt o nouă modalitate originală a expresiei teatrale, o “lecție” pe scenă despre viață, necesară realității și spectatorilor care o trăiesc. Sunt captivante în special pentru publicul tânăr, pentru că depășesc convenția “clasică” de a arăta sau sublinia didactic, ce e “rău” și ce e “bine”; degajă emoție și provocare prin jocul coerent al ilustrării teatrale a unor fapte aparent uitate și trecute în arhiva istoriei prezente.

“ X mm și Y km “  propune … “lectura” ca spectator a zece pagini (X milimetrii !) extrase din dosarele fostei securității (Y kilometrii !) ce fac parte și din volumul publicat de scriitorul dizident Dorin Tidoran, “Eu, fiul lor. Dosar de Securitate”. Personajele – Dorin Tudoran și Dumitru Popescu, Nicolae Croitoru - care purtau dialogul în stenograma din 1985 de la sediul Comitetului Municipal al Partidului Comunist, sunt reale și trăiesc și astăzi. Spectacolul Gianinei Cărbunariu nu este însă, o reconstituire a acelui dialog dintre un cetățean și forurile ideolgice ale timpului de tristă amintire. Are efectul astăzi de tragicomedie prin inovația regizorală, ce abrogă convențiile teatrale știute. Discuția surprinsă în documentul fostei Securități este întoarsă pe față și pe dos, prin schimbarea rolurilor între cei patru actori care joacă personajele și a spațiilor acțiunii, pentru a diseca importanța fiecărei intrebări și a fiecărui răspuns. Scopul viziunii regizorale este o simplă, echidistantă, dar și provocatoare, analiză etică, morală, de a cunoaște o amară confruntare între “autorități” și un om care își cere dreptul la muncă și libertate. Gianina Cărbunariu a dorit și a reușit o PROVOCARE de judecare a situației de către spectatori, indiferent de vârsta lor. Personal am trăit epoca , am cunoscut cele două personaje ale “autorității” comuniste și poate aș fi dorit să le văd astăzi pe scenă, blamate categoric. Tânăra regizoare lasă însă, liberă calea provocării la gând interior a fiecărui spectator. Prezintă un fapt de viață din istoria apropiată în scopul de a isca întrebări firești celui de astăzi. Constată astfel, că replicile limbajului de lemn practicat de cei doi înterogatori ai “cetățeanului” Dorin Tudoran, se dovedesc a fi cuvinte perfect actuale! Spectacolul devine o tragicomedie amară despre trecut, dar și prezentul în care a dispărut fosta Securitate, numai că activează mentalitatea urmașilor falselor principii de atunci.
         Gianina Cărbunariu își înfăptiuește prioectul printr-o echipă de tineri actori de senzație prin modul adaptării la o neobișnuită convenție teatrală ; MĂDĂLINA GHIȚESCU – excelentă în diverse ipostaze, PAULA GHERGHE – capabilă de a se remarca și în unele apariții de “urmăritor”, detașat aparent de dialogul dintre cei trei interlocuitori, TOMA DĂNILĂ – prin credibilitatea transpunerii  în starea personajelor și ROLANDO MATSANGOS – prin atenta valorificare a sensurilor multiple ale repliciilor ce îi revin. Se alătură regiei, conceptul video realizat de Ciprian Mureșan. Spectatorii sunt poftiți într-un spațiu de joc neconvențional să își iau singuri scaunele și să le plaseze cum vor. Locul relatării celor zece pagini de discuție este însă , schimbat mereu de regie, ca și rolul personajelor, iar spectatorii pot beneficia de vizualizarea lor  și prin intermediul proiecției pe mai multe ecrane. În final, proiecțiile arată concretul paginilor respective ale scenariului, ce sunt șterse semnificativ de o mână nevăzută. Proiecțiile video au un rost major în derularea reprezentației.
         “X mm din Y km” este un adevărat spectacol de teatru contemporan, ce nu poate lăsa indiferent pe nimeni. Îl poate mulțumi sau revolta. Depinde de vârsta și trecutul său. Spectacolul este urmat și de o dezbatere cu publicul, unde firește, întrebările, opțiunile celor din sală au fost diferite, la reprezentația respectivă, unele  datorate criticilor teatrali  care au rămas respectuoși față de “convenția” tradițională.

P.S. Inexplicabil rămâne cum nu a atras atenția acest spectacol din 2011 și juriului Galei Premilor UNITER. Nici televiziunile obișnuite să ignore manifestările culturale și teatrul printre ele, nu i-au acordat nicio atenție. DGI 24, un post mai nou, activ, are și o emisiune cu pretenții culturale, “Digicult”, ce a integrat sumarului o altă informație despre teatru, banală, ignorând însă, prezența în Capitală, la Teatrul Odeon, ca eveniment, a două spectacole remarcabile.

“20/20” este un spectacol , comentat cu entuziasm la data cunoașterii sale cu prilejul unei ediții a Festivalului Național de Teatru, care de trei ani se joacă și participă, obține  distincții la diferite manifestări internaționale.
         Gianina Căebunariu a efectuat o documentare minuțioasă asupra evenimentelor din 1990 de la Târgu Mureș, a intervievat peste cinzeci de personae participante și rezultatul a fost un scenariu fără verdicte, ci doar o radiografie teatrală a contextului social care a activat și conflictul interetnic respectiv. Scenariul e real, fără intervenții de condamnări dictate, spectacolul tratând situațiile teatral cu sensibilitate , la nuanță. Rezultatul acestui proiect este provocator la emoție și analiză interioară , proprie oricărui spectator, indiferent de etnie. Inserturile multi bilingve proiectate pe mai multe ecrane pentru traducerea replicilor rostite în română, maghiară și chiar engleză sau franceză, sporesc rostul propunerii de a analiza credibil scenele de viață curente surprinse de scenariu, cu oameni de etnii diferite care conviețuiesc împreună într-o lume ce induce și confuzie socială. Artistul vizual al acestui spectacol cu proiecții video cu sens activ în completarea situațiilor expuse scenic, este Maria Drăghici.
         Meritul regiei și actorilor a fost prezentarea verosimilă a unor situații din viața particulară a unor cetățeni, fără sublinierea forțată a posibilelor conflicte dintre ei. Cu ușurință prin traducerea replicilor, se înțelege “miezul” unor conflicte și dictarea lor de contextul social , ce poate manevra atitudini diverse. Personaje desprinse din viața curentă, au oferit publicului în interpretări de excepție, tinerii actori : BANYAI KELEMEN BARNA, BEREKMERI KATALIN, PAULA GHERGHE, MĂDĂLINA GHIȚESCU, RADU IACOBAN, KORPOS ANDRAS, ROLANDO MATSANGOS, SEBESTYEN ABA, CRISTINA TOMA, TOMPA KLARA. Sunt nume pe care în mod sigur le vom remarca și în alte spectacole, talentul lor deosebit și dăruirea pentru teatru fiind certe. În “20/20”, trec de la un rol la altul ca adevărați maeștrii ai expresiei teatrale.
         Spectacolul, după trei ani de la premieră, rămâne cuceritor și provocator, fiind o tragicomedie amară despre lumea noastră actuală. Este o “bijuterie teatrală” fără indicații sterile și exagerate de mesaj care anunță consolidarea unui altfel de teatru al convențiilor, cultivat cu inspirație de GIANINA CĂRBUNARIU.
        

Turneul în Capitală al acestor două producții independente - "X mm din Y km" și "20/2o" -  poate fi considerat un eveniment al celor care nu servesc instituțiile subvenționate rigid de stat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu