marți, 25 septembrie 2012

“ CRIZE “ - TEATRUL DE COMEDIE



UN EXERCIȚIU DE TEATRU ABSURD

         Crizele sunt actuale și bântuie în toate domeniile. Nici teatrul nu e ferit de ele. În prezent, este afectat de o criză financiară gravă. În planul creativ e afectat însă, de  o criză a regiei, ca și de cea a dramaturgiei autohtone. Spectacolul de față este rezultatul crizei de … inspirație din ambele planuri.
         “Crize” aparține poetului și dramaturgului, Mihai Ignat, fiind  prima sa piesă, mult jucată în diverse teatre, apreciată ca scenariu radiofonic de radio BBC în 2004. Piesa vrea să relateze povestea unui cuplu, dar e departe de Aleksandr Ghelman – “Doi pe o bancă” sau Williams Gibson – “Doi pe un balansoar”. Mihai Ignat încearcă să surprindă degradarea în timp a relației unui cuplu - El și Ea -, plictisul unei căsnicii, scrierea fiind apropită de linia teatrului absurd.
         Tânărul regizor Vlad Cristache a debutat cu un reușit examen - “Douăzeci de minute cu îngerul” de Vampilov la UNATC, s-a afirmat prin “Peer Guynt” de Ibsen, a continuat să convingă asupra calităților sale de regizor și prin “Povești de familie” de Biljana Serblianovici, la Teatrul “Maria Filotti” din Brăila (spectacole comentate pe blog). Oricărui regizor i se întâmplă însă, să și eșueze uneori într-o viziune pe care și-o dorește cu orice preț, originală.  Vlad Cristache în “Crize”, amplifică tenta absurdă a scrierii în inenția ilustrării satirice a relației de cuplu, rezultatul fiind un spectacol lipsit de armonie, derulat  într-un ritm greoi. Absurdul situațiilor, dublat pleonastic de absurdul unor imagini teatrale, având la  bază ciorovăielile cuplului, anihilează transmiterea, cât de cât credibilă, a unui posibil mesaj emoțional.

 Un sprijin substanțial al viziunii sale regizorale , află însă, în decorul cu fantezie creat de Vladimir Turturică, dar insuficient exploatat. Trecerea timpului existenței celor doi, manevrată prin schimbările greoaie ale obiectelor din decor, frânează ritmul reprezentației. Vladimir Turturică concepe universul închistat al cuplului, a fi ambalat într-o imensă coală de hârtie, distrusă încetul cu încetul de manifestările celor doi care nu găsesc calea comunicării. Sugestia decorului este remarcabilă. O altă sugestie demnă de interes e transformarea patului într-un lift-închisoare. Dar … numeroase obiecte din decor – umbrelele, bradul de Crăciun sau microfoanele, sunt exagerat întrebuințate de regie. În haosul atmosferei generale dictat și prin efectele absurde ale manipulării unor obiecte, regizorul mai apelează în scopul accentelor satirice, și la aplauze din off, specifice divertismentelor tv. Regia încarcă vizualizarea artificial prin diverse efecte teatrale ce nu sprijină substanța temei majore –lipsa tragicomică a comunicării celor ce alcătuiesc un cuplu.
         Interpreții sunt Smaranda Caragea – actriță a Teatrului de Comedie, activă în proiecte independente și Marius Gâlea – actor cu expediență câștigată pe marele și micul ecran, cât și ca dascăl. Regizorul nu le-a speculat pe deplin calitățile, și fiecare încearcă în stil propriu, și reușește parțial, să sugereze linia caracterială a personajelor atribuite. Pentru Ea, Smaranda Caragea dezvoltă cu umor adeseori, caracterul unei femei autoritare, năzuroase, bănuitoare, cicălitoare. Cu temperament actrița marchează situațiile prin farmecul său personal aparte. Marius Gâlea merge pe o interpretare putem spune filmică a bărbatului introvertit, nemulțumit de înfățișarea sa, dar iubitor, dornic de viață sexuală cu partenera. Prin absurdul dezvoltat de conceptul regizoral, El și Ea se transformă adeseori, în “marionete”, nu mai sunt oameni care parcurg în etape relațiile conflictuale.
         “Crize” rămâne un experiment teatral fără consistență pornit de la un scenariu radiofonic pe care regizorul și-a dorit să îl îmbogățească teatral prin numeroase artificii absurde pentru a spori sensurile satirei, dar a uitat să folosească rostul dialogului, al replicii.

P.S. Cu întârziere, la sfârșit de septembrie, începe a doua etapă a repertoriului stagiunii anului 2012. În curând, vom comenta primele premiere ale teatrelor. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu