joi, 29 mai 2014

“ DE VÂNZARE/FOR SALE “ – TEATRUL ODEON (Sala Studio)

RADIOGRAFIE SOCIALĂ DE EXCEPȚIE

         Din nou, tânăra creatoare Gianina Cărbunariu uimește printr-un eveniment teatral dedicat fenomenelor sociale, strict actuale, cu o compoziție scenică de excepție. În urma unei documentări minuțioase, ca de obicieni de altfel, Gianina Cărbunariu concepe un scenariu – radiografie socială referitoare la situația agriculturii noastre, a pământului agricol și a propietarilor săi. Nici prin scenariu, nici prin reprezentarea sa scenică execpțională, autoarea proiectului nu dă verdicte asupra fenomenului grav pentru care a optat tematic, ci doar “fotografiază” fapte și atitudini, le prezintă scenic și provoacă spectatorul să le judece. Pe muchia de cuțit a echilibrului, Gianina Cărbunariu subliniază intențiile sale în foița program de sală, și adresează cititorului întrebări cheie privind segmentul social ales drept temă a spectacolului: “Cum arată țăranul român în 2014? De ce în marea majoritate țăranii aleg să își vândă sau să își arendeze pământul? De ce este profitabilă agricultura pentru marii propietari de pământuri români și străini, în timp ce micii fermieri se zbat să supraviețuiască? ( … )”. Nu sunt ocolite nici pământurile din Pungești și Roșia Montană. Acestui “de ce” răspunsuri ar trebui să dea spectatorii ce vizionează spectacolul, sunt din mediul urban, și sunt poate ierarhic, chiar și pe treptele din vârful societății. Nu vă îndepărtați de acest spectacol, ce nu este nici comedie superficială, nici o dramă banală, este o reprezentație de “teatru document” și fiecare dintre noi și-a pus întrebarea “Cine ne hrănește, cu ce ne hrănește și cu ce preț?”. Nu veți urmări “conflictele clasice” arhicunoscute, ci provocarea la un conflict necesar cu tine însuți. Peste întrebările adresate de realizatoare, unii spectatori poate își vor pune la sfârșitul reprezentației și întrebarea: “Ce facem noi, încotro ne îndreptăm în această lume?”.
         Spectacolul Gianinei Cărbunariu este captivant ca ofertă teatrală, amintind de fapte reale. Fiecare din cei 80 de spectatori, devine partener direct al interpreților. Senzațional se pliază pe viziunea regizorală actorii: Alina Berzunțeanu, Antoaneta Zaharia, Marius Damian, Gabriel Pintilei, Alexandru Potocean, Gabriel Răuț și Mihai Smarandache. Fiecărui interpret îi revin diverse tipologii, transformările se vor face rapid la vedere și actorii “vor intra în pielea personajului” și îi vor defini credibil profilul. Acești actori reușesc să întreprindă performanțe prin modul în care expresiv compun chipuri din viața reală, ferindu-se de posibile exagerări. Gianina Cărbunariu a lucrat atent cu acești actori minunați ai Teatrului Odeon care s-au implicat în susținerea proiectului cu credința interioară de a ilustra concretul dramatic al unei triste realități. În spectacolele obișnuite rar se poate întâlni o astfel de distribuție performantă în fața unui scenariu și a unei viziuni regizorale, ieșite din nota obișnuită.
         Regizoarea Gianina Cărbunariu a lucrat spectacolul cu sprijin major nu numai din partea actorilor, ci și a scenogragiei completate continuu prin imagini video, datorate lui Andu Dumitrescu. Nimic nu este gratuit în acest spectacol. Fiecare moment își găsește susținere prin imaginile video proiectate pe cele două laterale paralele ale sălii în centrul căreia se află actorii în imediata apropiere a spectatorilor ce devin partenerii interpreților. “Original” este o considerație banală pentru acest concept regizoral surpriză. Totul în sală este viață, concretizată cu un bogat substrat și prin imaginile proiecțiilor.
         Secvențele selectate din realitate, cunoscute poate și din presă, sunt alese special tematic, și nu exclud atenționarea asupra mentalității diferite a oamenilor, raportarea la morala muncii, dar și a furtului, la educație și chiar la legislația acestei țări, prin personaje și replică, prin sprijin video, prin montaj și prin mișcarea scenică (Florin Feroiu), prin muzică (Bobo Burlăcianu). Nu vom argumenta prin exemple de secvențe admirația pentru acest spectacol în care orice scenă, orice moment, te surprinde și te provoacă. Trebuie să vizionați acest spectacol unicat despre noi cei de astăzi!
         Este obligatorie precizarea că “spectacolul este produs în cadrul proiectului HUNGER FOR TRADE organizat de Deutsches SchauSpiellHaus din Hamburg (Germania), în parteneriat cu teatre din Belgia (Koninklijke Vlaamse Schouwburg), Marea Britanie (Royal Exchange Theatre), Africa de Sud (The South African State Theatre), Brazilia (Cia do Tijolo), India (Indian Ensemble), Burkina Faso (Theatr’Evasion) și Elveția (Konzert Theater Bem). Hunger for Trade este un proiect finanțat prin programul Cultura al Uniunii Europene.” Se aduc astfel împreună prin acest proiect, artiști, documentariști și teatre din nouă țări.
         Când mai toată lumea din teatru este afectată de lipsa fondurilor, iată că tânăra Gianina Cărbunariu vine cu un proiect european ce alătură celor opt țări și Teatrul Odeon. Deci, se poate cu efort, ieși din cercul “cenzurii financiare” aplicat culturii. E drept, GIANINA CĂRBUNARIU este o personalitate activă, unicat în zona creației teatrale. Este un CREATOR de valoare, regizor și dramaturg, dar și un CETĂȚEAN responsabil implicat în concretul realității prin “teatru document”, oglindă ce provoacă spectatorii ca judecători ai prezentului.

         “Atenție la cabluri!” li se spune cu tâlc mereu spectatorilor, la final, când părăsesc sala. “Cabluri” avem însă, peste tot în societatea actuală. “Atenție la ele!” avertizează de fapt, acest spectacol de excepție “De vânzare/For Sale”, ieșit din convenția teatrală obișnuită.

2 comentarii:

  1. Nu am știut niciodată că oamenii încă mai au puteri și fac ca lucrurile să se întâmple așa. Sunt John Luna din Albania. Soțul meu m-a lăsat pe mine și pe copilul meu pentru o altă fată în urmă cu trei ani, de atunci viața mea a fost plină de dureri, tristețe și traume pentru că el a fost prima mea iubire și suntem împreună de ani de zile și nu ne-am putea imagina viața fără el . Am văzut câteva mărturii despre un mare jucător de vrăji DR DAWNACUNA și despre cum ajută oamenii din întreaga lume, că poate aduce înapoi iubitul în câteva zile, inițial am râs și am spus că nu mă interesează, ci datorită dragostei pe care o am pentru omul meu l-am consultat pe marele jucător de vrăji și, spre marea mea surpriză, după două zile, soțul meu m-a sunat pentru prima dată după trei ani, că îmi lipsește și că îi pare atât de rău pentru fiecare lucru prin care m-a făcut să treacă, încât mă vrea înapoi, ne vom petrece viața împreună și promit să nu ne mai părăsim nici eu, nici copilul meu. Încă nu-mi pot crede ochilor, pentru că este extrem de incredibil, este prea bun pentru a fi adevărat. Tot ce pot să spun este să vă mulțumesc DR DAWNACUNA pentru că mi-ați adus soțul la mine și la copilul meu și pentru oricine ar putea avea nevoie de ajutorul acestui mare jucător de vrăji, vă rog să-mi permiteți să trimit mailul aici: {dawnacuna314@gmail.com}
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere