duminică, 26 iunie 2016

EVENIMENTE ÎN CAPITALĂ LA SFÂRȘIT DE STAGIUNE

Stagiunea teatrală poate avea două caracteristici: cea care începe toamna și se finalizează la începutul verii și stagiunea anului teatral luată în considerație în special de festivaluri. Stagiune estivală nu funcționează în teatrele instituționalizate de la noi.  Mai sunt câteva zile până când teatrele de stat trag cortina și intră în vacanță. În ciuda caniculei însă, sălile unor teatre au fost arhipline, interesul publicului fiind provocat de Tim Robbins, Andrei Șerban și … Teatrul Noh.


TIM ROBBINS ȘI “VISUL UNEI NOPȚI DE VARĂ”, FERMECĂTOR

         Cunoscut publicului nostru cinefil, Tim Robbins deținător al unor premii de prim rang cum ar fi Oscar sau Globul de Aur, este nu numai un mare actor american de film, ci și scenarist, producător și … regizor de teatru. În 1981, inițiază în California ca director artistic compania teatrală “The Actors’ Gang” care susține în timp peste 150 de premiere și obține numeroase premii. Acest teatru este un laborator de creație cu o trupă specială alcătuită din actori francezi, turci, iranieni care dezvoltă și numeroase proiecte de implicare în viața socială. Tim Robbins a venit în România cu trupa sa și a prezentat “Visul unei nopți de vară” de Shakespeare, mai întâi la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și apoi, trei reprezentații la Teatrul de Comedie din Capitală. Lucrează în prezent la un proiect de teatru despre fenomenul migrației.


         Cuceritor, Tim Robbins a susținut la Teatrul de Comedie o altfel de conferință de presă decât cele obișnuite, moderată cu pricepere de Octavian Saiu în care și-a prezentat teoria sa despre “teatrul adevărat” și obligativitatea actorului de a fi sincer în rostirea replicii. Teoria sa a fost exemplificată încântător în spectacolul “Visul unei nopți de vară”. Tim Robbins nu a conceput un spectacol “după” Shakespeare pe care îl consideră contemporanul nostru ce nu are nevoie de adaptări exagerate.

 A urmărit în “Visul unei nopți de vară” să sublinieze complexitatea sentimentului de iubire și cât de întortocheat poate fi firul său între parteneri. Regizorul Tim Robbins a creat cum și mărturisea, “o lume fantastică, populată de zâne, de vrăji, incantații, cu îndrăgostiți fermecați și descântați, o lume în care până și Crăiasa Zânelor se îndrăgostește de un măgar – o dezordine universală ce este repusă pe făgaș de zburdălniciile unei nopți când vara ajunge la solstițiu”. A creat original teatral imaginea “dezordinii” îndrăgostiților cu o admirabilă trupă de actori care desenează un decor “viu” din trupurile lor. Limbajul trupurilor mobile ale interpreților – Pierre Adeli, Adam Ferguson, Ali Grusell, Lee Hanson, Adam J. Jefferis, Will Thomas McFadden, Mary Eileen O’Donnell, Molly Mignon O’Neill, Monica Quinn, Pedro Shanahan, Bob Turton, Sabra Williams, Jillian F.Yim – vizualiza fermecător pădurea zânelor lui Oberon și Titaniei, locul central al acțiunii, ajutat de costume și simple elemente de recuzită precum flori sau crengi. Senzaționali erau acești actori când la vedere, se transformau din personaje centrale ale conflictelor în personaje din lumea fantasticului. “Magia spectacolului meu se naște din text și din limbajul actorilor”, mai declara regizorul. În reprezentație rostirea replicii lui Shakespeare era ireproșabilă, susținută fiind de expresia corporală, mișcarea alertă, pantomimă ori dans. Compoziția muzicală inspirată datorată lui Dave Robbins colora atmosfera conflictelor, completa replica prin interpretarea live a compozitorului și partenerului violoncelist Mikala Schmitz.
         Spectacolul respecta esența intențiilor lui Shakespeare și pleda emoționant pentru spiritul dragostei. Puțini sunt actorii capabili să înfăptuiască captivant atmosfera unei piese de Shakespeare fără să aibă sprijin spectaculos în scenografie și efecte regizorale, doar prin rostirea replicii cu gând interior și maleabilitatea expresiei corporale, iar cei de la “The Actors’ Gang” dețineau acest har.
         Tim Robbins a mai mărturisit că pasiunea sa pentru teatru a pornit atunci când în 1977 a văzut la New York, spectacolul “Agamemnon” în regia lui Andrei Șerban, de la care a înțeles ce înseamnă “miracolul” artei teatrale. În scurta sa vizită de două zile în Capitală, cu bcurie și-a făcut timp să se întâlnească cu Andrei Șerban care repetă la Teatrul Odeon ”Soldatul de ciocolată”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu