joi, 3 august 2017

“DON JUAN” – TEATRUL DE COMEDIE (Sala STUDIO)

REUȘITĂ CUNOAȘTEREA A UNUI PERSONAJ LEGENDAR

 Andrei și Andreea Grosu sunt tineri regizori a căror activitate a fost a fost răsplătită mereu cu aplauze meritate în special, în teatrul independent pe care l-au înființat în urmă cu șapte ani – “Unteatru”. Realizează acum, și spectacole în importante teatre instituționalizate. La Teatrul de Comedie, la sala Studio, propun întâlnirea cu Don Juan … contemporanul nostru. Reușesc o remarcabilă comprimare a piesei lui Moliere, actualizarea ei cu respect față de acțiunea clasicului autor și chiar o parte din replici, într-o adaptare pentru trei actori cu scopul de a evidenția esența legendarului Don Juan.
LIVIU PINTILEASA
Este alături ca de obicei, de cei doi regizori, scenograful Vladimir Turturică și propune un decor inspirat pentru spațiul restrâns al sălii Studio, aparent simplu, dar multifuncțional pentru a indica locurile acțiunii. Fundalul scenei găzduiește doi pereți negri, așezați în unghi, marcați de o serie de linii luminoase ce vor desena surprinzător trimiteri spre locurile unde se petrec aventurile lui Don Juan. Ingenios, scenograful îmbracă pe cei trei interpreți în costume negre pe care aplică amuzant o sumedenie de accesorii prin care actorii Dragoș Huluba și Liviu Pintileasa, ironic vor da imagine numeroaselor personaje sugerare prin transformări pline de haz. Jocul luminii condus de Sorin Vintilă, punctează atent intențiile regizorilor și scenografului de a face cunoștiință cu un altfel de Don Juan posibil a fi prezent și în timpurile noastre.

DRAGOȘ HULUBA
Andrei și Andreea Grosu au conceput o viziune regizorală coerentă și credibilă în scopul unei analize a psihologiei legendarului Don Juan, existent în orice epocă. Personajele din piesa lui Moliere devin argumente în această originală analiză prin transformările lui Dragoș Huluba și Liviu Pintileasa pentru a sugera relațiile lui Don Juan cu Donna Elvira, Charlotte, Mathurine sau Comandorul și alte persone sporadic implicate în viața sa. Cei doi interpreți reușesc o adevărată performanță prin sugestivele transformări, nuanțate cu diferite accente ironice solicitate de profilul personajelor - argument, implicate în conflictul situațiilor. În debutul reprezentației, conceptul regizoral lansează convenția de a urmării relatări importante despre eroul Don Juan prin dialogul dintre Sganarel (Dragoș Huluba), slujitorul său, cu Guzman (Liviu Pintileasa), prietenul său, personaj împrumutat în adaptarea regizorilor de la Beaumarchais, urmașul lui Moliere. Discuția celor doi este prologul prin care se anunță cunoașterea vieții duse de Don Juan, considerat mereu frivol și egoist față de cei din preajmă. Senzaționali sunt Dragoș Huluba și Liviu Pintileasa care interpretează o gamă de personaje diverse tipologic și susțin gaguri spumoase, dar și trimiteri dramatice la condamnarea imoralității eroului, finalizată prin moartea sa.
BOGDAN COTLEȚ
Don Juan în această novatoare reușită viziune regizorală, devine un personaj parcă desprins din realitatea zilelor noastre; rolul beneficiază de dublă distribuție – Bogdan Cotleț  / Dan Rădulescu. Din păcate, nu am urmărit decât reprezentația cu primul tânăr actor. Bogdan Cotleț propune cunoașterea unui tânăr cu farmec, dornic de aventură, candid, dar și plin de nazuri, iar statutul său social de individ sus pus, îl face disprețuitor față de cei din clasa de jos. Actorul reușește să atribuie și o sensibilitate aparte lui Don Juan care mereu se îndrăgostește sincer, dar uită dragostea când întâlnește o altă femeie. Excelent este Bogdan Cotleț în caracterizarea profundă a celebrului personaj ca un tânăr cu pretenții dictate de statutul social care i-a distrus moralitatea și îi permite minciuna. Actorul este și comic și dramatic în evoluția personajului. 
Regizorii Andrei și Andreea Grosu valorifică pe deplin sensurile piesei regelui comediei Moliere, iar în adaptarea lor urmăresc să îi prezinte original tema referitoare la om și minciună. Modifică structura clasică a piesei și reușesc un rezumat cuceritor al mitului lui Don Juan cu sprijinul unor actori de marcă ai teatrului. “Don Juan” nu poate fi considerat un experiment teatral, ci o “citire” scenică modernă, inteligentă a unui text din secolul XVII în secolul XXI pentru că minciuna și imoralitatea rămân aceleași în existența multor indivizi, indiferent de epocă.

P.S. După “Don Juan”, Andrei și Andreea Grosu au încercat la Teatrul Odeon, o adaptare după “Pescărușul” lui Cehov, dar …


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu