luni, 30 octombrie 2017

“ȘI NEGRU ȘI ALB ȘI GRI” – TEATRUL METROPOLIS (FNT)

REUȘITĂ COMEDIE... NEAGRĂ DESPRE … NOI


         Dramaturgii noștrii dobândesc tot felul de premii pentru diverse piese, la diferite concursuri. Au acum și “Teatrul Dramaturgilor Români” înființat de Primărie! Destul de rar se descoperă însă, un dramaturg al cărui nume să se impună în repertoriul teatrelor și firește și la public. Mimi Brănescu, autorul piesei “Și negru și alb și gri” este printre puținele excepții. Fără premii piesele sale au fost și sunt jucate în diverse teatre, s-a remarcat și ca scenarist de mare succes în reușitul serial “Las Fierbinți”, dar de la o vreme părea că s-a retras din activitate. Revine acum la Teatrul Metropolis cu o reușită comedie neagră despre noi și familie, astăzi. Scrisă cu nerv și replică savuroasă, povestea pare aparent simplă, dar spectatorii se pot regăsi în unele personaje.
         Mimi Brănescu ne arată că pot pătrunde în diverse situații de viață dramatice …  comicul și satira. Două decese “reunesc” o familie și provoacă dezvăluiri despre imoralitatea unor membri, parvenitismul altora, totul cu subtile săgeți satirice la adresa realității curente. Personajele au consistență și motivare prin atitudini, prin implicări în situații. Intervenția în acțiune uneori, a monologului pare însă, forțată.
        
La Teatrul Metropolis, dramaturgul își regizează singur piesa și actor fiind la bază Mimi Brănescu își alătură în distribuție colegi de valoare. Conduce precum un regizor-dirijor evoluția spectaculoasă a personajelor, imprimă ritm alert reprezentației, găsește soluția derulării acțiunii în mai multe spații de joc prin colaborarea cu Nina Brumușilă, o scenografă de marcă. Aceasta propune un decor neutru și funcțional, costume adaptate profilului fiecărui personaj. Nu este un spectacol încărcat cu elemente vizuale, ci un spectacol al actorilor. 
       
 Marina e cea care provoacă de la început, conflictul. După decesul soțului, în compania fiicei sale Lena, își vizitează sora și fratele, pe Cati și Ionel. Ea și-a notat ca într-un jurnal, evenimente din familie și vrea să le afle cauzele. Excelentă este Carmen Tănase în Marina căutătoare a adevărului. Căutările în diferite confruntări stârnesc umor, dar au și un conținut dramatic, remarcabil evidențiat de actriță. 


Revederea pe scenă într-un rol nou, a Danei Dogaru este o bucurie. Actrița compune nuanțat stările prin care trece sora Marinei, Cati, profesoară, scriitoare de romane, singură, dar cu un amant de ocazie tânăr; fermecător punctează accentele satirice și susține tensiunea relației cu “familia”. Lui Adrian Titieni îi prilejuiește o comică, dar și sensibilă compoziție, rolul fratelui, Ionel cel căsătorit cu o femeie primitivă și avară. Actorul sugerează cu finețe că personajul este o victimă a realității. Natalia Călin compune admirabil cu umor, tipologia Taniei consoarta lui Ionel, femeia șmecheră, prostovană, profitoare, dar cu ifose autoritare față de soț.
       
Lena conduce drularea acțiunii și interpretarea Mirelei Oprișor în acest personaj este compusă riguros de actriță, cu îmbinării abile ale comicului cu dramaticul. Mirela Oprișor sugerează că Lena reprezintă un personaj activ în societate, cu diverse nemulțumiri însă, cauzate de realitatea în care se zbate mereu. Actrița arată cum Lena caută liniștea pe care nu o are, și în viața de familie, și în mediul social. Remarcabil expune în profunzime Mirela Oprișor acest personaj. Opusul Lenei este soțul, un bărbat dezinteresat, superficial, interpretat cu șarm și umor de Vlad Zamfirescu. Marius, tânărul amant al lui Cati, lucrează cu sârg la un dicționar de …  înjurături, iar Tudor Aaron Istodor prezintă cu fin umor seriozitatea tânărului. Prin acțiune, prin profilul personajelor și cu ajutorul actorilor Tudor Aaron Istodor sau Vlad Zamfirescu, dramaturgul aduce pe scenă satiric, limbajul trivial perfect argumentat în acțiune, cu sens precis specific zilelor noastre.

         “Și negru și alb și gri”, cum sugerează titlul piesei este o reușită oglindă a vieții în societatea actuală. Întâlnirea cu un text bine scris despre actualitate și cu o distribuție de zile mari stârnește aplauze meritate din partea publicului. Nu este un spectacol filosofic sau inovator, este … “teatru” ca în viață.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu